Vi lever i en tid hvor store deler av barn og unges hverdager skjer på nett, og hvor annonse og markedsføringslandskapet ser helt annerledes ut enn det gjorde for bare noen få år siden. Barn og unge blir forbrukere, og dermed ofre for markedsføringsbransjen i stadig yngre aldre. Lovverket som skal beskytte vår lettest påvirket demograf, klarer ikke å strekke til. Vi trenger et lovverk og et system som tar kommersialiseringen av oppveksten og spesielt av helsa på alvor!
I Norge og i EU i dag, har vi mange og strenge regler rundt markedsføring, ernærings- og helsepåstander, og forbrukervern. Likevel oppfatter vi i Press, at disse lovene ikke blir tatt seriøst, og at de ofte ikke har noen reelle sanksjoner om de blir brutt. Kostholdsprodukter blir uansvarlig markedsført og unødvendige hudpleieprodukter blir omtalt som “must haves”. Influensere spiller en stor rolle i denne markedsføringen og tjener mye penger på å reklamere for unødvendige helseprodukter. Influensere med stor følgerskare blant unge skal selge en livsstil, og selger disse produktene som en nødvendighet. Det blir satt en prislapp på hva god helse skal bety. Helse er noe alle har, og vi kan ikke fortsette å normalisere at man profitterer på barn og unge slik medieaktører og influensere gjør i dag.
Barn og unge skal ikke selv holdes ansvarlig for om de blir påvirket eller ikke! Kjernen i Gullbarbie er å stille aktørene til ansvar. Det er de som markedsfører, de som håndhever lovbrudd og myndighetenes ansvar å ivareta barns rettigheter. Derfor er temaet for Gullbarbie 2026 - best på å være verst for helsa. Det er på tide å stille krav til aktører som markedsfører unødvendige og overfladiske produkter under falske løfter om å gi barn og unge en bedre helse. Hvem mener du er best på å være verst for helsa?
Press - Redd Barna Ungdom vil med Gullbarbie 2026 sette fokus på:
- Reell håndheving og sanksjoner i tråd med allerede eksisterende lovverk i markedsføringsloven
- Økt fokus på influensermarkedsføring og overvåkningsbasert reklame
- Jobbe for at reklamering og annonser skal være tydeligere merket i sosiale medier
Hvem synes du fortjener å motta Gullbarbie-prisen?
Fyll ut skjemaet under og tips oss om gode kandidater til neste års Gullbarbie.
Målet med Gullbarbie er å ansvarliggjøre de aktørene som bevisst bruker unges usikkerheter til å tjene penger. På vegne av alle ungdommer i Norge sier vi at nok er nok. Vi krever klarere rammer, retningslinjer og regulereringer for hvordan kommersielle aktører, influensere og teknologiplattformer skal forholde seg til barn og unge.
I Press - Redd Barna Ungdom kjemper vi for barns rettigheter. Vi er en partipolitisk og religiøst uavhengig organisasjon, og vi har med oss ungdommer mellom 13 og 25 år fra hele landet.
Les mer om PressSom medlem i Press har du mulighet til å delta på nasjonale samlinger, bli med i et lokallag og møte engasjerte unge som er opptatt av de samme tingene som deg. Medlemskontingenten i Press koster kun 50 kr, og betales årlig.
Bli medlem